De enalaatste werkdag! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu De enalaatste werkdag! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu

De enalaatste werkdag!

21 Juli 2016 | Roemenië, Oradea

Lieve bloglezers,

Na een lange dag is het aan ons de eer om deze blog te schrijven. Nadat dominee Visky vanochtend begon met een Bijbelvers mochten we langs een heerlijk ontbijtbuffet lopen. Croissants, Kaiser broodjes, gebakken eitjes, spek en allerlei soorten yoghurt, aan alles was gedacht. Van der Valk was er niks bij.
De bus vertrok richting Oradea waar we begonnen met het voorbereiden van de VBK. Vandaag was het verhaal van ‘De bruiloft te Kana’ aan de beurt. Bij een bruiloft hoort natuurlijk een bruidspaar. In het winkeltje bij het Juliahouse hebben we een trouwjurk gevonden en vanuit Genemuiden hadden we een zwart pak mee gekregen. Misschien herkent u de jurk/het pak wel op de foto’s, veel kleding uit het winkeltje komt uit Genemuiden. Nadat Richard en Hannemarie getrouwd waren, met toestemming van Jonathan, zegende Hans het water en veranderde het in wijn. Altijd fijn, van die kleine flesjes met aanmaaklimonade.

De klusprojecten zijn vandaag afgerond. De laatste dingen werden schoongemaakt en alles rook weer schoon en fris. De oude vrouwtjes waren ontzettend blij en emotioneel dat wij dit voor hen wilden doen. Als afscheid kregen ze cadeaus van de groep. Onder andere een stekkerdoos, schoonmaakmiddelen en etenswaren. Maar ook een fotolijst met foto’s van de afgelopen week en sommige deelnemers hebben nog een extraatje gegeven van hun eigen geld. Zo wordt naastenliefde, het thema dat we deze week onder andere behandelen, gelijk in de praktijk gebracht, prachtig!

Tussen de middag hebben we met elkaar in Oradea op een terras gegeten. Het was nog een hele klus om daar te komen. Met 11 man in de laadbak van het Bremanbusje reden we richting het centrum van de stad. Om de tijd en het gehobbel te vergeten steeg het Johannes de Heer gehalte hoog. De nummers galmden door de laadbak en zelfs in canon zingen kwam aan bod. Gelukkig is hier filmmateriaal van gemaakt, wanneer we weer in Genemuiden zijn zult u dit vast wel een keer te zien/te horen krijgen.

Ook is er vandaag weer een groep bij de grannies langs geweest. Het blijft indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven en dankbaar zijn met het kleinste wat ze krijgen. De grannies laten dat ook zichtbaar merken met dikke smakkerds op de wangen van de jongens. Nadat Rick geld gegeven had kreeg hij er één, Tim was de pineut, hij kreeg er twee. Gelukkig heeft hij altijd desinfecterende handgel op zak, die met hoge uitzondering ook voor het gezicht gebruikt kan worden.

Vanmiddag in Paleu moest er bij de VBK weer een bruidspaar gereed staan. Omdat je natuurlijk niet twee keer kan trouwen was het de beurt aan Tiemen en Joanne. Een prachtig paar en ook hier was de wijn snel op. Gelukkig hadden we onze bus aanmaaklimonade mee.

Wian vindt het reuze interessant dat er zoveel rokers in ons midden zijn. Zo wilde hij het vanmiddag ook weleens proberen. Hij kreeg een sigaret aangereikt van Mark en stak deze vrolijk, verkeerdom, in zijn mond. Om daarna de achterkant aan te steken. Toen Mark begon te grinniken gooide hij de sigaret maar snel op de grond, dit is niet voor hem weggelegd.

Na de heerlijke maaltijd was het tijd voor de Bijbelstudie. Deze staan in het teken van ‘Aan tafel gaan met Jezus’. Naastenliefde stond vandaag centraal, bijzonder om te zien dat we dit ook hier in de praktijk kunnen en mogen brengen.

We zitten op dit moment gezellig met z’n allen rond het kampvuur en we proberen zo meteen op tijd naar bed te gaan, met de nadruk op proberen. Voor nu houden we het voor gezien, morgen is de laatste werkdag alweer, de tijd vliegt!

Veel liefs van Karin, Henk, Richard en Hannemarie

• 21 Juli 2016 - 22:50

Marianne :

Waar blijven de foto 's van het bruidspaar ????

• 22 Juli 2016 - 11:43

Geertje Fuite:

Heel mooi alle verhalen die jullie schrijven. We hopen dat jullie nog een paar fijne dagen samen hebben.
    Hartelijke groeten van de fam. Fuite