De laatste dagen - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Jarne, Bettina, Tim en Mathilde

24 Juli 2016 | Roemenië, Oradea

Hallo lieve (gemiste) thuisblijvers,

Gisteren hebben we een gezellige dag raften gehad, en dit was behoorlijk uitputtend. Daarom bij dezen een blog van 2 dagen.
Gisteren mochten we een half uurtje later ontbijten, tot grote vreugde van de hele groep. Door de vele croissantjes die klaar stonden bij het ontbijt, was de groep goed gevoed voordat we aan het raften konden beginnen.
Met een bus vol gingen we richting het water, waar we samen los konden gaan. Eerst maar eens vest, helm en schoenen uitzoeken, wat met zo’n groep een behoorlijke klus is. Toen iedereen goed en wel aangekleed was konden we te water gaan. Maar daar waren we niet zomaar, we hadden 2 busjes tot onze beschikking waar we met z’n 31en in moesten passen. Het volstouwen van busjes zijn we aardig gespecialiseerd in geraakt deze werkvakantie. Met 21 man in 1 busje, past makkelijk! Nadat de groepen waren ingedeeld, wij instructies hadden gekregen en de bootjes te water waren gelaten, kon het avontuur beginnen. Marida mocht haar bootje delen met een knappe 22’er. Maar goed dat Henk thuis was gebleven bij de mankepootjes. De oefensessie viel wat tegen, het was toch knap lastig om een bootje met z’n 3 in bedwang te houden. Toen we goed op weg waren, kregen we nog de mogelijkheid om een duik te nemen in een natuurlijke ‘jacuzzi’ (een graadje of 5).
Nadat iedereen was afgekoeld in het water en zich goed in het zweet had gewerkt mochten we nog even zwemmen. De stroming viel Hans toch wat tegen: hij hing als een verzopen katje aan een boomstam om niet te worden meegesleurd door de stroming. Gelukkig was Mathilde in de buurt en kon zij hem aan zijn zwemvest uit het water trekken. Daarna werden ook Mirjam (de dochter van de dominee) en Harriet door de stroming mee gesleurd, maar gelukkig werden zij ook op tijd uit het water getrokken door de stoere mannen die met hun op pad waren geweest.
Na het raften werden de busjes weer volgepropt. 21 Man in 1 busje zorgt voor rare posities: borsten en billen in je gezicht kijken we niet meer van op.
Hierna mochten we genieten van een pittige goulashsoep en een gruune knuppel.
Op de terugweg naar Osorhei was het behoorlijk rustig in de bus. Uitgeput van het zwemmen deed (bijna) iedereen even de ogen dicht. Bij het tanken halverwege was iedereen weer wakker, WIFI!!
Ook de bonte avond was een groot succes. Met de hele groep rondom het kampvuur genieten van de verschillende stukjes die waren voorbereid. De mannen moesten bijvoorbeeld negerzoenen kapotslaan met hun hoofd, elkaar opmaken en even flink opdrukken. Dit alles op handen en voeten, wat de volgende dag behoorlijke spierpijn opleverde.
Ook was er een heuse modeshow, waarbij de boerenbikini (van boerenzakdoeken) toch echt wel de topper was.
Daarnaast werd er nog een verhaal uitgebeeld van boer Bartje. Een mekkerend schaap, stoere herder, loeiende koeien en verlegen boer Bartje (Tiemen) was een genot om naar te kijken.
Toen nog even gezellig rond het kampvuur marshmallows laten smelten en daarna was het tijd om onder de wol te kruipen.
De volgende ochtend mochten we wederom een half uurtje later ontbijten. Helaas hebben Henk en Roel hier niet van kunnen genieten aangezien Jarne de wekker om half 7 had gezet. Bedankt Jarne!
Nadat iedereen had genoten van het ontbijt, bezochten we de kerkdienst van dominee Visky. Onze dappere Bettina ging gewoon mee, zere voet of niet, op zondag gaan we gewoon naar de kerk. Vandaag was een bijzondere dienst, namelijk een doopdienst zonder water. Erg bijzonder om dit als groep te mogen meemaken. Ook wij hadden onze inbreng tijdens deze dienst waarbij onze zangkwaliteiten niet op ons best naar voren kwamen. Toch gaf de gemeente aan hier wel van genoten te hebben, omdat de liederen ook voor hen bekend waren.
Na de dienst kregen alle gemeenteleden een zakje met Hollandse snoepjes en werden ze uitgenodigd voor een Nederlandse koffietafel in de tuin bij ds. Visky. Warm was het zeker, maar toch leek iedereen wel te genieten van de Nederlandse lekkernijen. Nadat de gemeenteleden waren vertrokken was het toch wel tijd om de lange broeken in te ruilen voor een korte broek. De sixpacks werden geshowd, maar gelukkig koelden we hierdoor wel goed af.
Tussen de middag mochten we genieten van de heerlijke bonnensoep van mw. Visky, we hopen dat we hier vannacht niets van zullen merken.
Rond 2 uur werden we opgehaald door gemeenteleden uit Paleu, om hier de kerkdienst bij te wonen. Het was een verademing om in een kerk met airco te mogen zitten. Het gebeurt niet vaak, maar sommigen wilden graag langer blijven zitten in de kerk omdat het zo heerlijk koel was.
Ook na deze kerkdienst was het weer een grote verkleedpartij. De korte broeken gingen weer aan, en ja hoor, zelfs Jarne durfde zich op de zondag te vertonen in zijn korte broek.
Na de dienst was het voor de meesten tijd om een lekker wandeling te maken door Paleu. Oppas Herwin die thuis was gebleven nam het er ook even van en lag lekker te slapen in de tuin. Toch een beetje zondag. Ondertussen was zuster Lisette hard bezig om Bettina weer te laten lopen. En ja hoor! Ze kwam lopen uit de Bremanbus ons tegemoet.
Na de wandeling met prachtig uitzicht, heeft de hele groep zich verzameld bij een mooi restaurantje aan een meer. Deze verassing was geregeld door ds. Visky en ds. Lascie als bedankje voor onze inzet de afgelopen week, goed eten hier!!
Vanavond de laatste avond met z’n allen rondom het kampvuur in Osorhei. Er wordt nog even genoten van de masseerkunsten van Carlijn (met een C) een goede tip voor de thuisblijvers die op haar wachten. Morgen vertrekken we weer richting Gaellemuun met een tussenstop in Budapest waar we souvenirtjes zullen inslaan voor jullie thuisblijvers. We hopen jullie deze souvenirtjes dinsdag rond 11 uur te overhandigen, maar meer hierover kunnen jullie vinden op facebook.
Wij gaan nog even genieten van onze laatste avond hier!
Groetjes
Jarne, Bettina, Tim en Mathilde

• 24 Juli 2016 - 23:42

Alice Ruijg:

Ik zal het nog missen die leuke verhalen van jullie,ik geniet er van,geniet er nog van en een goede reis naar huis toegewenst

• 25 Juli 2016 - 10:40

Laci Köteles:

Don't forget... :)

• 25 Juli 2016 - 11:02

Janny V Essen:

Goede reis terug Bedankt voor jullie leuke verhalen

• 25 Juli 2016 - 11:49

Koert En Monique Meuleman:

Goede reis terug!

• 25 Juli 2016 - 19:24

Harm Ruijg:

Leuke belevenissen van jullie gelezen. We zullen blij zijn dat jullie weer veilig in Genemuiden zijn teruggekeerd. Jullie zullen nog veel nagenieten van alle dingen die jullie beleefd hebben!!!
    Tot morgen en een fijne terugreis toegewenst!!!
    Groetjes van de ZEEDIEK!!!

P.S. Richard de Radler staat alweer koud!!!

• 25 Juli 2016 - 19:37

Anneke Beens:

Wat een belevenissen allemaal weer, deze bijzondere ervaring zijn jullie iig rijker. Wij wensen jullie een goede en veilige terugreis en tot dinsdag! Gr, Fam. Beens

• 26 Juli 2016 - 07:33

Henk En Marida :

Het dopen was wel met water , met een kannetje rechtstreeks op het hoofdje van de baby.
    Zijn nu op de terugreis.
    Bedankt voor alle leuke reacties