Eerste werkdag - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu Eerste werkdag - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van roemeniereis2016 - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag

Door: Herwin, Maria, Hans en Wilmer

18 Juli 2016 | Roemenië, Oradea

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Gisteravond laat werd ons door Jonathan op zeer dreigende wijze meegedeeld, en we citeren: Hans! Kwart voor 8 ontbijt, Hans! Kwart voor 8 ontbijt. Zo gezegd zo gedaan, we zochten allemaal ons mandje op om voor enkele uurtjes richting dromenland te gaan.
Na een diepe en vooral korte nachrust, zaten we ALLEMAAL netjes aan het ontbijt. Allemaal?! Helaas had Herr direktor zelf wat moeite met het strikken van zijn veters. En kwam daarna heel leuk met zn blije bakkes 5 minuten te laat de ontbijtzaal binnen wandelen. Leiding......

Deze ochtend weer kakelvers gebakken brood, lees droog, met een net uitgepoept eitje. En zo zijn de kippen voor sommigen van ons een bron van inspiratie voor de poepstimulatie.
Sommige jongeren lopen namelijk al sinds donderdagavond met volle darmen.

Na het eten begon het echte werk. VBK, klussen en het bezorgen van voedselpaketten aan de granny's.

Smorgens waren er ongeveer 40 enthousiaste kinderen aanwezig in het Juliahouse te Oradea. Smiddags in Paleu was dit ongeveer 50. Na gezongen te hebben in het Hongaars de traditionele sketch. Hierbij verdeelde vader Richard zijn vermogen en nam Hans zijn deel mee en begon te feesten. Toen de dames uit de groep zijn vermogen verbrast hadden kwam Hans terecht bij de varkens van Boerin Hannemarie. Uiteindelijk viel hij vader Richard weer in de armen met als hoogtepunt de Hongaarse woordjes die Hans van papier las.
De kinderen hebben zich kostelijk vermaakt met het versieren van een t-shirt. Helaas maakten wij hier de blunder onze namen op de shirts te zetten wat ons 35 vriendschapsverzoeken op facebook opleverde, waarvoor dank Hongaarse kids.

Er werd vandaag ook gestart met de klusprojecten. 3 in totaal, waarvan 1 project nog niet helemaal gestucadoord was zodat deze klus morgen pas kan beginnen. De andere 2 klussen konden gelukkig wel doorgaan. 'Project return' werd gestart met maar liefst 7 mensen in een keukentje van 3 bij 2. En mensen, dit was geen pretje in dat bloedhete 1 kamer flatje. Ondanks dat is er veel werk verzet.
Project ' Naomi' was een nog krapper flatje, waar 3 harwerkende jongens elkaar al in de weg liepen. De vrouw des huizes was érg klein van stuk, maar ondank dat was haar dankbaarheid zeer groot. Dit uitte zich in een lekker glas melk, wat volgens Tiemo meer op groene zeep leek. Na deze lekkernij mochten we direct van een glas cola, speciaal voor ons door mevrouw in huis gehaald, gaan genieten. Dit viel beter in de smaak bij Tiemo. Het klussen werd weer opgepakt, en we zijn een mooi eind op weg.

Toen de grannies. De voedselpakketten werden zeer gewaardeerd en dat liet men blijken door de tientallen dikke smakkerds die we in ontvangst 'mochten' nemen. Toch was die hoeveelheid niks vergeleken met het overdadige gebruik van desinfecterende handgel. Vervolgens werden diepverborgen talenten ontdekt. Psalm 42 werd dan ook uit volle borst gezongen in een mengelmoesje van hongaars en geallemuuniger bovenstem, toch joanne? Maar al met al was het een bijzondere ervaring.

Na de thuiskomst wachtte ons een heerlijk diner. Een aardappelschotel, die nog klaarstond van de lunch, en een salade waarvan de groenten uit de soep van gisteren gezeefd waren. Verder goed te eten.

Als toetje een heerlijk ijsje. Uitgezonderd Tiemo. Zijn toetje waren prince koekjes, zijn hoofdgerecht bestond vandaag uit princekoekjes en ja u gelooft het niet. Ook zijn voorgerecht waren princekoekjes, de rest genoot dus van een ijsje. Waarbij Tiemen zichtbaar genoot. Zijn wangen, oren, ogen en zelfs zijn neusgaten mochten even proeven aan het ijs. Al met al een dag met veel voldoening en gezelligheid.

Kusjes,
Herwin, Maria, Hans en Wilmer

• 19 Juli 2016 - 10:25

Jenny Henniphof :

Weer een prachtig verslagen jullie belevenissen. Groetjes

• 19 Juli 2016 - 13:14

Alice Ruijg:

Heerlijk om te lezen,geniet ervan en maak de mensen/kinderen blij daar.

• 19 Juli 2016 - 13:46

Harma Jansma:

Leuk geschreven en leuk om iets te lezen van jullie. Een fijne tijd verder in Roemenië.

• 19 Juli 2016 - 19:23

Harm Ruijg:

Hallo jongelui + LEIDING leuk al die verhalen die we van jullie lezen. Hartverwarmend om de reacties te
    lezen over de bevolking en de jeugd die jullie bedanken voor de dingen die jullie hun geven.
    Groetjes van de ZEEDIEK!!!

• 19 Juli 2016 - 22:45

Henk-Jan En Erna Last:

Wat heerlijk om alle verhalen te lezen. We genieten op afstand mee!
    Werkse en nog veel succes met de VBK!!!
    En jongelui... houden jullie je een beetje rustig? De leiding heeft ook vakantie he..

• 22 Juli 2016 - 13:40

Alette:

Wat een leuke blogs schrijven jullie! veel schik nog daar en mooie dagen. groetjes, ook van de rest van de sloffen.